Characterization of the English teachers of the medical university of Las Tunas to teach medical English

Authors

  • Vladimir Molina-Raad Facultad de Ciencias Médicas "Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta". Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas, Las Tunas
  • Sahily Rojas-Pérez Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas, Las Tunas
  • Yexsy Mariela Ávila-Pérez Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas, Las Tunas
  • Nilvia Agüero-Batista Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas, Las Tunas
  • Eslhey María Sánchez-Domínguez Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas, Las Tunas

Keywords:

METHODS, FACULTY, LEARNING, LINGUISTICS.

Abstract

Background: English for specific purposes is aimed at preparing the students in the professional field where they carry out their functions. To achieve this goal, the teacher of English must have a thorough knowledge of the subject matter.

 

Objective: to characterize the substantive training of the teachers of English to teach English for medical purposes, at “Dr. Zoilo Enrique Marinello Vidaurreta” Faculty of Medical Sciences of the University of Medical Sciences of Las Tunas, in the academic year 2016-2017.

Methods: a descriptive and prospective quanti-qualitative study was carried out. The population was made of the 26 permanent teachers of the English Department staff of the aforementioned institution and during the period herein declared. The data were processed by using descriptive statistics.

Results: of all the teachers of the department staff, 7 belonged to the 25 to 34 age group (26,92 %), 6 graduated from higher education as teachers of English in the last 10 years (23,07 %) and 8 began to work at the medical university in the last 5 years (30,76 %), what characterized a part of the staff as fledgling. Only 13 teachers had taught English for medical purposes (50 %). Knowledge acquisition was mostly assessed as self-managed by 23 teachers (88,46 %). The study revealed a lack of planning of systematic activities of postgraduate training, reported by 22 teachers (84,61 %). 11 teachers considered, through self-perception, not to have the basic medical competence to carry out this function (42,30 %).

Conclusions: the characterization of the English teachers was carried out, revealing that a significant number of them have not acquired the necessary knowledge to teach English for medical purposes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vladimir Molina-Raad, Facultad de Ciencias Médicas "Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta". Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas, Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad Inglés. Máster en Medicina Bioenergética y Natural. Investigador Agregado. Profesor Auxiliar

Sahily Rojas-Pérez, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas, Las Tunas

Licenciada en Ciencias Farmacéuticas. Máster en Medicina Bioenergética y Natural. Investigador Agregado. Profesora Asistente

Yexsy Mariela Ávila-Pérez, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas, Las Tunas

Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral. Máster en Atención Integral al Niño. Profesora Asistente

Nilvia Agüero-Batista, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas, Las Tunas

Especialista de Segundo Grado en Fisiología Normal y Patológica. Máster en Educación Médica. Investigador Agregado. Profesora Auxiliar

Eslhey María Sánchez-Domínguez, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas, Las Tunas

Licenciada en Ciencias Farmacéuticas. Máster en Medicina Bioenergética y Natural. Investigador Agregado. Profesora Auxiliar

References

Saville-Troike M. Introducing Second Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press; 2006.

Richards JC. Communicative Language Teaching Today. Cambridge University Press [en línea]. 2006 [citado 28 de febrero 2018]. Disponible en: https://www.professorjackrichards.com/wp-content/uploads/Richards-Communicative-Language.pdf.

Hyland K. English for Specific Purposes: Some Influences and Impacts. En: International Handbook of English Language Teaching [en línea]. 2007 [citado 28 de febrero 2018]; 15. Disponible en: http://www.springerlink.com/content/p3320731v07x48t7/fulltext.pdf.

Salager-Meyer F. Origin and development of English for Medical Purposes. Part II: Research on spoken medical English. Medical Writing [revista en internet]. 2014 [citado 28 de febrero 2018]; 23(1). Disponible en: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1179/2047480614Z.000000000204.

Rodríguez Flores LA, Mijares Nuñez L, Trujillo Chong O, Ceballos Ramos LM, Ferro Gómez IL. Caracterización de la enseñanza del nivel fonológico en el inglés médico. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río [revista en internet]. 2014 [citado 28 de febrero 2018]; 18(3). Disponible en: http://www.medigraphic.com/pdfs/pinar/rcm-2014/rcm143n.pdf.

Santiesteban-Rodríguez A, Molina-Raad V. Importancia del conocimiento y las habilidades en informática e inglés para el desempeño científico-profesional. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [revista en internet]. 2018 [citado 28 de febrero 2018]; 43(2): Disponible en: http://www.revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/1251.

Ortiz Sánchez NL, Zamora González M, Díaz Bueno BM, Vázquez Lugo M, Rodríguez González DÁ. Desarrollo de la expresión oral en el inglés con fines específicos en la carrera de medicina. Revista Humanidades Médicas [revista en internet]. 2016 [citado 28 de febrero 2018]; 16(2). Disponible en: http://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/821.

Molina Raad V, Suárez Lezcano J, Mora Molina J, Montes de Oca Escobar NI, Rojas Pérez S. Intervención didáctica para la enseñanza de la farmacología en las clases de inglés con fines específicos. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [revista en internet]. 2013 [citado 28 de febrero 2018]; 38(5). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/597.

Molina Raad V, Agüero Batista NN. Redefinir el concepto de método clínico: una necesidad de la práctica médica contemporánea. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [revista en internet]. 2015 [citado 28 de febrero 2018]; 41(1). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view /558.

Amengual O, Oku K, Murakami M, Anwar D, Jego EH, et al. Effectiveness of a Medical English Course on Communication Abilities of Graduate Medical Students. Medical Science Educator [revista en internet]. 2017 [citado 28 de febrero 2018]; 27(2). Disponible en: https://doi.org/10.1007/s40670-017-0372-x.

Pavel E. Teaching English for Medical Purposes. Bulletin of the Transilvania University of Braşov [revista en internet]. 2014 [citado 28 de febrero 2018]; 7(2). Disponible en: http://webbut.unitbv.ro/BU2014/Series%20VII/BULETIN%20VII/06%20Pavel%202-2014.pdf.

Molina Raad V, Pérez Concepción LM, Reyes Reyes E, Cuervo Calviño M, Rodríguez Moro D. Estrategia didáctica interdisciplinaria para la enseñanza del método clínico en la carrera de medicina. II Conferencia Internacional de Educación Médica para el Siglo XXI [en línea]. 2014. [citado 28 de febrero 2018]. Disponible en: http://conferenciasiglo21.sld.cu/index.php/conferenciasiglo21/2014/paper/viewFile/58/18.

McFarland J. Teaching English to the medical profession: Developing communication skills and bringing humanities to medicine. Panace@ [revista en internet]. 2009 [citado 28 de febrero 2018]; 10(30). Disponible en: http://www.medtrad.org/panacea/IndiceGeneral/n30_tribuna-McFarland.pdf.

Hull M. Changing the Paradigm for Medical English Language Teaching. UsingEnglish.Com [en línea]. 2004 [citado 28 de febrero 2018]. Disponible en: https://www.usingenglish.com/articles/changing-paradigm-for-medical-english-language-teaching.html.

Malicka A, Guerrero RG, Norris JM. From needs analysis to task design: Insights from an English for specific purposes context. Language Teaching Research [revista en internet]. 2017 [citado 28 de febrero 2018]; 38(4). Disponible en: http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1362168817714278.

Published

2018-03-08

How to Cite

1.
Molina-Raad V, Rojas-Pérez S, Ávila-Pérez YM, Agüero-Batista N, Sánchez-Domínguez EM. Characterization of the English teachers of the medical university of Las Tunas to teach medical English. Rev. electron. Zoilo [Internet]. 2018 Mar. 8 [cited 2025 Sep. 12];43(3). Available from: https://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/1331

Issue

Section

Original articles